onsdag 21. september 2011

Kommunikasjon

For å kunne kommunisere trenger man en sender à et budskap à en mottaker. Vi har tre hovedkategorier innen kommunikasjon, det er tradisjonell massekommunikasjon, personlig mediert kommunikasjon og personlig kommunikasjon.

Tradisjonell massekommunikasjon: Enveiskommunikasjon, offentlig, har en profesjonell sender Det er krever et medium, som internett, tv, avis osv. Det er mange mottakere og det vil være lite eller ingen tilbakemelding.
Personlig mediert kommunikasjon: Toveis, man vil veksle mellom å være sender og mottaker. Det kan både foregå offentlig og privat. Både amatører og profesjonelle sendere. Dette også krever et medium. Det kan være veldig varierende antall mottakere. Det er mulighet for tilbakemeld, men det må ikke nødvendigvis være det.
Personlig kommunikasjon: Dette er toveiskommunikasjon. Og foregår på privat basis, senderen er ikke-profesjonell. Medium kreves ikke, og det er få eller én mottaker, og man vil få kontinuerlig tilbakemelding.


Prosessmodellen – overføring av budskap
Hvem sier hva, i hvilken kanal, til hvem, og med hvilken effekt?
I prosessmodellen er kommunikasjon en form for avlevering av et budskap som sendes til en mottaker. Modellen forklarer hvordan kommunikasjon blir formidlet gjennom flere ledd. Som vil si at senderen formidler et budskap gjennom et medium, mottakeren foretar en avkoding av budskapet, enten vil ikke mottakeren være i stand til å avkode budskapet på grunn av støy eller så er prosessen vellykket. Så vil kanskje mottakeren komme med en tilbakemelding, og det to vil da bytte rolle.











Reklameanalyse

REKLAMEANALYSE – PUNKTLISTE
Innledning
Kontekst, målgruppe, kommunikasjonsmodell(prosessmodellen) og eventuelt støy i kommunikasjonen.
Beskrivelse
Beskrivelse på denotativt nivå, det vi ser eller kan lese direkte ut av reklamen.
Utredning
Utdypet beskrivelse og nærmere forklaring, blikkfang, komposisjon, fargebruk osv.
Tolkning
Beskrivelse på konnotativt nivå. Hvordan oppfatter mottakeren virkemidlene? Bruken av tegn, koder og konvensjoner. 
Vurdering
Plassering av budskapet i en kulturell og samfunnsmessing sammenheng. Ideologi, indirekte og underliggende budskap.
Konklusjon
Oppsumering: Når budskapet fram til målgruppen på en vellykket måte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar